معاونت حمایت و توانمندسازی

معاونت حمایت و توانمندسازی

این معاونت دو شاخه اصلی را شامل می شود :

الف ) شاخه مددکاری : که به شناسایی و اعتبارسنجی مراجعین و در گام بعد به نیازسنجی و اولویت گذاری نیازهای مددجویان می پردازد.

ب ) شاخه خدمات اجتماعی : در حقیقت بازوی تخصصی واحد مددکاری است و با معرفی و تشخیص مددکار ، خدمات تخصصی را به مددجویان ارائه می نماید.

ارائه خدمات تا حصول اطمینان از رفع نیاز مددجویان و طبق دستورالعمل اجرایی این معاونت ادامه می یابد.

واحد مددکاری

  • تشکیل پرونده و تکمیل دقیق و کامل فرم جامع مددجویی
  • ثبت و بایگانی فرم های معرفی و درخواست های اولیه مددجویی
  • بررسی و اعتبارسنجی مدارک هویتی و اطلاعات مددجویان و به روز رسانی مستمر آن از طریق بازدید میدانی و استفاده از روش های مختلف جمع آوری اطلاعات جهت اشراف کامل از وضعیت مددجویان و متقاضیان
  • سنجش نوع و میزان نیازمندی های هر خانوار مددجو
  • طبقه بندی و اولویت سنجی نیازمندی های مددجویان
  • کشف و احصاء ظرفیت ها و پتانسیل های درونی هر خانوار مددجو به منظور استفاده بهینه از آن ها جهت رفع مشکلات مددجویان
  • تعامل و ارتباط فعال و مستمر با واحد مددکاری سایر نهادهای حمایتی جهت جلوگیری از فعالیت های موازی و همپوشانی خدمات و نیز اطلاع از پتاسیل های موجود در آن مراکز جهت ارجاع به موقع مددجویان و متقاضیان به آن ها جهت دریافت خدمت
  • تعامل و شناخت مراکز بهداشتی و درمانی به منظور ارجاع مناسب مددجویان جهت استفاده از خدمات آن ها
  • جمع آوری و بایگانی اطلاعات خادمین افتخاری ( طاهریار ) جهت استفاده به موقع و مطلوب از خدمات داوطلبانه آنان جهت کمک به حل مشکلات مددجویان
  • پیشنهاد و ارجاع خدمات مورد نیاز مددجویان به مسئولین مربوطه و پیگیری مراتب انجام آن و نیز پایش نتایج و تغیرات حاصله در وضعیت مددجویان

شاخه خدمات اجتماعی

الف ) واحد معیشت

  • برنامه ریزی و اقدام جهت تامین سبد کالا بر مبنای شرایط و اقتضائات روز جامعه و توزیع آن بنا به مناسبته ها در طول سال
  • جمع آوری و تهیه اقلام منزل و سایر لوازم و نیازهای جاری مددجویان و تحویل آن به افراد واجد شرایط و دارای اولویت
  • جذب و ساماندهی نیروهای ( افتخاری ) موردنیاز جهت توزیع اقلام و سبدهای حمایتی

ب ) واحد اشتغال و خودکفایی

  • انجام امور مصاحبه و مشاوره شغلی جهت شناسایی استعدادها ، توانمندی ها و علایق و مهارت های مددجویان و خانواده ایشان
  • ارجاع افراد به مراکز کاریابی و اقدام جهت به کارگیری مددجویان در مشاغل موجود در منطقه
  • احصاء ظرفیت های کارآفرینی و اشتغال زایی جهت معرفی به مددجویان مستعد
  • معرفی افراد واجد شرایط برای استفاده از تسهیلات اشتغال
  • نظارت و پایش طرح های اجرا شده اشتغال و انجام اقدامات لازم جهت تثبیت ، استمرار و رشد آن ها
  • کمک به بازاریابی و فروش تولیدات مددجویی
  • ارائه خدمات و مشاوره های کسب و کار
  • برگزاری دوره های مهارت آموزی و فنی و حرفه ای و همچنین مدیریت کسب و کار جهت ارتقای سطح مهارتی و علمی مددجویان

ج ) واحد مسکن و عمران

  • بازدید از محل زندگی و کسب و کار مددجویان و احصاء مشکلات عمرانی آن ها
  • اقدام جهت بهسازی ، بازسازی ، ساخت و مقاوم سازی مسکن و محل کسب مددجویان
  • نظارت و بازرسی جهت اجرای مناسب طرح های عمرانی و تایید جهت آزادسازی تسهیلات چند مرحله ای مصوب
  • پیش بینی و ارائه پیشنهاد جهت تامین و نگهداشت ساختمان های مورد نیاز جهت فعالیت های اداری و خدماتی موسسه

د ) واحد تحصیل و آموزش

  • پیگیری و پایش وضعیت تحصیلی مددجویان محصل و اقدام جهت رفع کمبودهای آموزشی و تحصیلی آن ها
  • برنامه ریزی جهت بازگرداندن افراد بازمانده از تحصیل به چرخه علم و مهارت آموزی
  • برنامه ریزی جهت کشف و حمایت استعدادهای برتر و افراد نخبه برای شکوفایی توانمندی های آنان

ه) واحد مشاوره

  • ارائه مشاوره های حقوقی ، ازدواج و خانواده ، تحصیلی ، ترک اعتیاد و… به مددجویان
  • رصد مشاوره های انجام شده و اقدام جهت حصول نتیجه از فعالیت ها و خدمات ارائه شده

و) واحد جهیزیه و ازدواج

  • تامین و توزیع تمام یا بخشی از اقلام ضروری جهیزیه
  • تامین بخشی از هزینه ازدواج مددجویان تحت حمایت
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 5 =


چراغ راه

[stray-random]


برچسب های مطلب

اهداء کمک های نقدی
پرداخت آنلاین کمکهای نقدی به وسیله کارت های عضو شبکه شتاب